torsdag 23. april 2009

Vaskeseddel versjon 0.2.1

"Denne boka var redningen for meg. Jeg brukte den som en kokebok."
– Astrid Skatvedt, fersk foreleser, Vestfold.

"Leste hele boka i et jafs. Akkurat som god krim: klarte ikke å legge boka fra meg!"
– Wenche Dageid, fersk foreleser, Psykologi, UiO.

Ideen til denne boka ble unnfanget da de fem forfatterne møttes på universitetspedagogisk seminar ved Universitetet i Oslo. De begynte å skrive om sine erfaringer på en måte som var konkret, egenopplevd og ujålete. Og de har endt opp med å skrive en bok om det å forelese, holde seminarer og veilede som er så å si blottet for pedagogisk jargon.

I denne boken er det underviseren som står i fokus. Boken presenterer en utvalgt samling av erfaringer som fokuserer på foreleseren, seminarlederen og veilederens praktiske hverdag. Den gjør det i form av en en lettlest tekst, spekket med lister, bilder og scenarier, "(skrekk)-scenarier", for sikkerhets skyld. Det er ikke alltid lett å være fersk forleser, men det hjelper med litt galgenhumor, samt trøsten i å se at andre har feilet, og funnet veier ut av uføret.

Det er selvfølgelig lurt å forberede seg med studentene for øyet, for i de fleste tilfeller bidrar de teknikkene som virker for studentene også til å gjøre hverdagen lettere og lystigere for deg. Men denne boken erkjenner at du som foreleser befinner deg midt i en hektisk hverdag, og at du ikke bare må streve etter høye pedagogiske mål, men ta en god del pragmatiske valg for å få døgnet til å henge sammen.

12 kommentarer:

alena sa...

Flott tekst, Lars. Kanskje litt lang?
Jeg likte ikke så eksplisitte setninger: "Dette er en bok om å undervise, ikke om å lære. Det er underviseren, ikke studenten, som står i fokus." Synes det høres litt som en "unskyldning" for at vi gjør det vi gjør og ikke det som alle de andre pedagogene.
Bl.a. handler det også om å "lære å undervise"...

Aljona

lars risan sa...

Hei Aljona, enig i dine kommentarer. Vi lager en ny versjon. Nå har jeg stilt inn bloggen slik at dere alle får en Epost når det kommer et nytt innlegg her. Hipp hurra!

lars risan sa...

Omdøpt til versjon "0.2". Strammet inn og rettet her og der.

alena sa...

Hei Lars,
Noen små forslag til forandringer:
så Å si (siste linje i 1. avsnitt)
ta bort "ikke studenten" i 1. linje andre avsnitt

Men ellers, gratulerer, folkens! Dette må vel feires?

lars risan sa...

Det er gjort, ny versjon: 0.2.1!

alena sa...

Lars, jeg synes det er veldig flott design på bloggsiden! Liker den grønne fargen fordi den kan bl.a. assosieres metaforisk med "fersk" :)

siri sa...

Synes denne siden ser fin ut. Må jo være glimrende både til erfaringsutveksling og til markedsføring?

alena sa...

Ja, det tror jeg også! Det virker bra med at det kommer en e-post med varslingen om nye innlegg, og da synes jeg det går an å holde den oppdatert og få fram gode diskusjoner med våre lesere her. Så Lars var kanskje litt kjapp med å konkludere med at vi ikke er flinke nok bloggere. Eller hva synes dere?

siri sa...

Når jeg ser grafikken ser jeg at 'forsidebildet' har en litt slurvete kritt-skrift på tavla som etterhvert må rettes opp dersom dette til slutt blir den endelige forsiden.

Guro sa...

Hei. Jeg gleder meg til å lese boka. Er det meningen at deres kommentarer om utvikling av bloggen skal være synlige for alle?
Hilsen Guro

Anonym sa...

(fatter ikke hvorfor jeg fikk det underlige navnet over forrige innlegg... G.)

alena sa...

Hei Guro,
Boken er allerede ute, så løp og kjøp :)
Vi vil gjerne utvikle denne bloggen og ha en dialog med våre kollegaer, så del dine tanker her om undervisningen, tips til forberedelser, vanskelige ting man opplever i hverdagen som fersk foreleser, osv. osv.
Mvh,
Elena