mandag 15. juni 2009

Kapittel 4:
Evaluering, eksamen, sensur – Gikk det bra?

«Etter endt time vender du nedbrutt tilbake til kontoret. Du er helt tom for energi. Så presser en lammende selvkritikk på. Lite gikk etter planen, en plan som i tillegg hadde vist seg å være temmelig håpløs i utgangspunktet. Og ikke nok med det: Ved semesterets slutt presterer studentene usedvanlig dårlig på eksamen.

Det er fint å ta vare på en god følelse og det gjør mindre godt å dvele ved en dårlig en. Men litt uavhengig av hva du følte kan det være lærerikt å finne ut hvordan undervisningen egentlig fungerte og hva studentene fikk ut av den. Var den dårlig følelsen egentlig så riktig? Eller: Var det virkelig din fortjeneste at halvparten fikk A og ingen strøk?

Paradoksalt nok er det slik at en evaluering ikke bare sier noe om det som evalueres, men også om den som evaluerer. Dette kapittelet er derfor delt i to hovedpunkter:

1) Studentenes evaluering av deg, og
2) Evaluering av studentenes prestasjoner ved eksamen.»



Ingen kommentarer: